Köpvillkor

Vi vet att det är tidskrävande att läsa köpvillkor, och vi har just därför skapat en kortversion med de allra viktigaste punkterna.

Vill du läsa våra fullständiga köpvillkor så kommer dom längre ner.

Får du inte svar på det du undrar? Kontakta vår kundtjänst här >


- Vi levererar endast inom Sverige.
Svenskt mobilnummer måste uppges för att beställningen ska kunna levereras.


- Leveranstid 

Beställningar från harald-nyborg.se skickas normalt inom 3-5 arbetsdagar.

-Det kan vid enstaka tillfällen ta några dagar extra under stora kampanjer, rea, samt under högsäsong: april–augusti samt oktober–december.

 

- Du har 30 dagars öppet köp och returrätt.
Med leveranssätt postnord ombud kan du skapa din retur här >

Vid hemleverans vänligen kontakta vår kundtjänst för att få retursedel.


- Kom ihåg att hämta ditt paket inom 14 dagar!
För outlösta paket som returneras till oss debiterar vi dig från 200kr. Om du ångrar köpet, hämta ut din beställning och returnera den till oss med din retursedel, så slipper du extrakostnader.


- 2 års garanti gäller om inget annat uppges.
Vi strävar efter att du som kund ska känna dig trygg när du handlar hos oss och erbjuder dig därför bra garantivillkor.

 

-Prisgaranti, kolla oss först!

Hittar du samma vara med ett billigare pris på nätet- erbjuder vi prisgaranti.  Du får då köpa produkten ännu billigare hos oss.

Läs mer om vad som gäller för att åberopa prisgarantin längre ner i våra villkor.

Här kommer den kompletta versionen av våra köpvillkor:

Detta avtal är reglerat av den nedanstående standarden i köpvillkor för konsumentköp av varor över internet.

Köpvillkoren är utarbetade efter Konsumentköplagen (1990:932), Distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59) samt Personuppgiftslagen (SFS 1998:204) på samtliga köp hos KB Harald Nyborg.

 

Du som konsument sluter ett köpeavtal med KB Harald Nyborg

Kontaktadress: Marknadsvägen 10, 24642 Löddeköpinge

E-post: kundtjanst@harald-nyborg.se

Organisationsnummer: 969663-2604 

 

När du lägger en beställning på harald-nyborg.se godkänner dessa köpvillkor.

Vid mottagen beställning skickas automatiskt en orderbekräftelse till din e-postadress som du angivit.

Vi reserverar oss för slutförsäljning, samt eventuella bild- och skrivfel i vår webbshop, kataloger eller annat marknadsföringsmaterial. Detta kan t.ex. vara fel i produktbeskrivning eller på tekniska specifikationer, felaktiga priser eller felaktig information angående lagerstatus på en produkt.

Om felaktigheter i pris och leveranser eller andra omständigheter skulle infinna sig så förbehåller sig Harald Nyborg rätten att ändra detta i efterhand. Skulle något av detta ske kommer du att kontaktas och ges möjlighet att annullera din order eller få erbjudande om att invänta t.ex. en längre leveranstid vid slutförsäljning.

Vi ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande. Handlar du som företrädare för ett företag ska du ha behörighet att ingå avtal för det företag du representerar.

Vi förbehåller oss rätten att neka beställningar avsedda för vidare försäljning till tredje part, vid upptäckt av eventuella falska beställningar eller andra bedrägeriförsök kommer ärendet att polisanmälas.


Betalning


Privatperson & företag
Du väljer enkelt i kassan om du önskar betala som privatperson eller företag.

Vi använder Klarna Checkout som betallösning. Se nedan vilka betalalternativ som finns tillgängliga.

Genom att klicka på "Slutför köp" godkänner du Klarnas villkor samt våra köpvillkor.

Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker.

Om kredit inte beviljas behöver man välja ett annat betalningssätt som kortbetalning eller Klarna Direkt, alternativt kontakta Klarna.

 

Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du hos klarna.se. För information om din betalning kontakta Klarnas kundservice.

Du kan även se dina fakturor och dess betalstatus på klarna.se under Mina sidor.

 

För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst.

Vi rekommenderar dig att läsa vår integritetspolicy.

Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas sekretesspolicy.

Faktura

Du kan delbetala din faktura via Klarna konto.

Delbetala från 1/24 av orderbeloppet, dock minst 50 kr i månaden.

Du kan när som helst betala av hela den kvarvarande skulden.

Då avslutas automatiskt ditt konto hos Klarna. Fullständiga villkor hittar du hos Klarna.


Delbetala/konto

Du kan delbetala din faktura via Klarna konto.

Delbetala från 1/24 av orderbeloppet, dock minst 50 kr i månaden.

Du kan när som helst betala av hela den kvarvarande skulden.

Då avslutas automatiskt ditt konto hos Klarna. Fullständiga villkor hittar du hos Klarna.


Direktbetalning

Med betala direkt genomför du din betalning på en gång med mobilt bank-ID. Pengarna dras 1-2 dagar efter att ordern behandlats.


Kortbetalning

Säker kortbetalning med VISA och Mastercard/Eurocard samt American Express.

Beloppet reserveras vid ordertillfället, men dras först när varan har packats och skickats. 

Din korttransaktion skickas krypterat genom Klarna som är vår leverantör av kortbetalningslösningar.

Inga kortuppgifter lagras hos oss, betalningssidorna är skyddade via SSL (Secure Sockets Layer) och alla kortuppgifter är krypterade.

Klarna stödjer 3D Secure och är PCI-DSS certifierade.

 

På webbsidan används säkerhetslösningen 3D-secure vid kortköp. 3D-Secure är en säkerhetsåtgärd, framtagen av kortutgivarna Visa och MasterCard, som innebär ett särskilt skydd mot bedrägerier, genom att lägga till ett extra autentiseringssteg för onlineköp.


Leverans


Beställningar från harald-nyborg.se skickas normalt inom 3-5 arbetsdagar.

Avvikelser kan ske vid leverans till glesbygd.

Leverans sker på vardagar: måndag-fredag.

 

Observera att leveranstiden under högsäsong kan komma att bli förlängd, (April–Augusti samt Oktober–December) då vi har högt tryck på våra lager.

Om leveransförseningar uppkommer tar vi kontakt med dig så fort som möjligt och informera om en ny uppskattad leveranstid.

Som kund har du rätt att häva köpet utan kostnad om leveranstiden varit av väsentlig betydelse. 

 

Harald Nyborg skickar endast till adresser inom Sverige. Tänk på att ange en korrekt gatuadress.

Beställningar med boxadress som angiven leveransadress kan inte hanteras.


Harald Nyborg levererar inte till öar som saknar broförbindelse, Gotland undantag.

 

Annan leveransadress

Du kan ha en annan leveransadress än din folkbokföringsadress om du betalar din order med kontokort.

När du väljer faktura eller delbetalning kan du endast beställa varor till din folkbokföringsadress. 


MyPack Collect

Hämta hos PostNords ombud

Leverans sker till ditt valda utlämningsställe som är anslutet till PostNord och du kommer att aviseras när paketet har anlänt.

Du aviseras via PostNord App och via sms/email.

Ombud: Gör du inget val skickas paketet till det ombud som ligger nära din adress. 

MyPack Collect gäller för icke skrymmande paket upp till 20 kilo.

Försändelsen ligger kvar hos postombudet i 7 dagar efter ankomstdatumet. Bud visar bådas legitimation.

Fraktkostnad från 49kr


MyPack Home

Hemleverans för paket upp till 20kg

Paketet levereras till din dörr dagtid alla helgfria vardagar. På vissa orter kan även leverans ske på kvällstid.

När försändelsen ankommit till distributionsterminal kommer du få ett SMS där du väljer tidsintervall för utkörning.

Leveransavisering sker via sms, mejl eller PostNord App.

Fraktkostnad från 89kr


Pallet

Hemleverans Pall

Tyngre och större gods levereras med pall, vilket sker till tomtgräns/gatuplan helgfri vardag under dagtid (08-17) och på vissa orter kan leverans även ske på kvällstid (17-21).

Du ser dina möjliga val i kassan. När försändelsen ankommit till distributionsterminal kommer du få ett SMS där du väljer tidsintervall för utkörning.

Fraktkostnad från 229kr


Med PostNord App kan du:

  • spåra dina paket
  • få digitala avier
  • hämta paket utan leg när BankID använts
  • hantera returer direkt i mobilen.
  • Dessutom kan du se hur stort paketet är, hålla koll på när det kommer fram, spåra dina returer samt söka efter ombud och öppettider.

Allt du behöver finns i din telefon. Appen finns för iPhone och Android. Ladda ner den på App Store eller Google Play.

Gör så här:
Ladda ner PostNord App på samma enhet där du har BankID.
Välj Profil och Lägg till paket automatiskt.
Ange mobilnumret och e-postadressen du använde när du beställde varan.
Med appen och mobilt BankID kan du legitimera dig digitalt och välja att själv hämta paketet, eller skicka vidare avin och låta någon annan hämta.
Den som hämtar paketet behöver inte visa legitimation.
Vill du inte ladda ner appen kan du spåra din försändelse direkt på postnord.se.


Fraktkostnad

Våra fraktkostnader är viktbaserade och räknas automatiskt ut när du lägger varor i varukorgen.

*Skrymmandetillägg och/eller ortstillägg kan tillkomma.

Om en vara är skrymmande, står det angivet på produktens information.

För att få reda på vad din fraktkostnad blir kan du enkelt lägga till de varor du önskar i varukorgen, trycka på ”kassa” och du kan då se den totala fraktkostnaden.

Fraktkostnaden som visas i varukorgen är den verkliga fraktkostnaden.

Frakttabell:

Ombud

0-1 kg 49 kr
1-5 kg 59 kr
5-10 kg 79 kr
10-20 kg 99 kr

Hemleverans < 20 kg 

0-1 kg 89 kr
1-5 kg 109 kr
5-10 kg 139 kr
10-20 kg 169 kr

Hemleverans - Pall 

20-30 kg 229 kr
30-40 kg 289 kr
40-50 kg 329 kr
50-60 kg 399 kr
60-100 kg 499 kr
100-200 kg 599 kr
200+ kg 699 kr

Outlöst paket

För outlösta eller ej mottagna paket/gods debiteras du för våra omkostnader, från 200 kr inkl. moms om inget annat är överenskommet med vår kundtjänst.


Ångerrätt & Öppet köp


Konsument

Enligt Distans- och Hemförsäljningslagen har kunden alltid rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från mottagandet av leverans och utan att behöva uppge någon speciell anledning. Vi på harald-nyborg.se har dock 30 dagars öppet köp. Ångerfristen gäller från den tidpunkt då du har mottagit din beställning.

Vid åberopande av ångerrätt och öppet köp står du som kund för kostnaden för frakten, returfrakten samt för returrisken.

 

Ångrar du köpet ska produkten returneras i samma skick som du fick den i, d.v.s. för att utnyttja ångerrätten ska produkten vara i oförändrat skick, i originalförpackning och varan ska ej vara förstörd eller skadad. Varan ska vara komplett, vilket innebär att alla tillbehör ska medfölja såsom bruksanvisning mm.

-Om varan är skadad, ej komplett eller har använts/hanterats i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att kunna fastställa dess egenskaper och funktion förbehåller vi oss rätten att inte acceptera returen, alternativt göra avdrag för värdeminskning på varan, som i vissa fall kan komma att motsvara varans pris vid det tillfälle då du köpte varan.

*Ångerrätten gäller inte hygienartiklar, ljud- och bildupptagningar, eller om förseglingen/plomberingen brutits.

 

Med leveranssätt postnord ombud kan du skapa din retur här >

Vid hemleverans vänligen kontakta vår kundtjänst för att få retursedel.

Du kan även använda Konsumentverkets standardiserade ångerblankett, den hittar du HÄR.

 

Harald Nyborg löser inte ut paket som inte skickas med korrekta retursedlar eller returneras med postförskott eller efterkrav.

Skickas returen in på annat sätt än med våra retursedlar ersätter Harald Nyborg inte eventuella fraktkostnader som uppstår.

 

Vid åberopande av ångerrätt gäller följande:

Meddela vår kundtjänst på mail inom 30 dagar efter mottagande av beställningen vilken eller vilka produkter som ska returneras.

 

Återbetalning

När vi har mottagit och godkänt din retur kommer du att återbetalas inom 14 arbetsdagar. Var uppmärksam på att vi endast kommer att återbetala värdet för varorna du skickar tillbaka och att du inte kommer att få fraktavgiften återbetalad/krediterad.

 

*Vid retur av växthus med fri frakt tillkommer en returkostnad som du som kund står för.

 

Företag

I de fall som näringsidkare handlar på harald-nyborg.se gäller inte ångerrätten utan då tillämpas Köplagen.


Bytesrätt

Bytesrätten följer ångerrätten i antal dagar. Från det att en beställning har mottagits så har du 30 dagar på dig att byta din vara.

Bytet går till på samma sätt som en vanlig retur och därmed behöver du lägga en ny beställning på den vara/varor som du önskar byta till.

Så snart returen är mottagen och godkänd så kommer du att återbetalas beloppet för de returnerade varorna.

Om du har valt att betala mot klarna faktura, så behöver du kontakta klarna för att pausa den första fakturan och invänta den nya. Den första fakturan kommer att krediteras så snart vi mottagit din retur.


Garanti

Vi strävar efter att du som kund skall känna dig trygg när du handlar hos oss och erbjuder dig därför bra garantivillkor.
Harald Nyborg lämnar i regel 2 års garanti om inget annat framgår av garantibevis eller liknande.

Garantin gäller samtliga varor köpta av konsument med några få undantag. Garantin ska inte förväxlas med reklamationsrätten.


Relevant inköpsbevis; kvitto, faktura, följesedel e.d. måste medfölja reklamationen för att garantin skall kunna åberopas.

Garantin påverkar inte dina rättigheter enligt lag.
Under garantitiden som gäller från ursprungligt inköpsdatum förbehåller sig Harald Nyborg rätten att reparera eller byta ut varan.

Slitage, felaktig användning, förbrukningsmaterial (borr, kapskivor, batterier (även laddningsbara), vissa reservdelar, e.d.) täcks inte av garantin.


Garantin gäller inte vid olyckshändelse, vanvård, överspänning/åska, onormal användning eller om du låtit bli att följa skötsel- och serviceanvisningar.

Garantin gäller heller inte om skador uppkommit p.g.a. att produkten inte har förvarats enligt rekommendation eller efter de föreskrifter som angivits med produkten.

 

För företagskunder lämnar vi 1 års garanti.

Vid ev. garantiärende kontakta vår kundtjänst.


Reklamation

Reklamation vid köp på www.harald-nyborg.se
Harald Nyborg tillämpar konsumentköplagen. Denna ger dig en lagstadgad reklamationsrätt på 3 år.

Förutsättningarna är dock att ni som kund måste styrka att felet fanns vid inköpstillfället, och att det inte beror på slitage.

I detta fall står vi för kostnaderna i samband med returfrakt och reparation, annars står du som konsument för kostnaderna.

Harald Nyborg påtar sig inget ansvar för produkter som använts på felaktigt sätt eller i strid med bruksanvisningen.

Anser du att du fått en felaktig vara, måste du informera oss inom två månader från det att du har mottagit din order.

Boka inte hantverkare förrän ni har tagit emot och kontrollerat att rätt artiklar har levererats samt att inga skador har uppstått under leveransen.

 

Vid eventuell tvist följer vi rekommendationer från Allmänna Reklamationsnämnden eller European Comission Online Dispute Resolution (EU ODR).
www.arn.se
Allmänna Reklamationsnämnden,
Box 174
101 23 Stockholm

EU ODR: http://ec.europa.eu/odr

Konsumentköplagen gäller ej företagskunder. Där tillämpar vi köplagen. Som näringsidkare har du inte rätt att åberopa reklamation efter garantitiden.


Prisgaranti -Kolla oss först!

Vi vill att du som kund skall känna dig trygg med dina köp hos oss.

Vi känner oss så säkra på att våra priser är billigast på marknaden att vi lämnar prisgaranti.

Skulle du mot förmodan hitta samma produkt någon annanstans får du köpa produkten ännu billigare hos oss.

  • Prisgarantin gäller bara svenska webbplatser. (ej fysiska butiker).
  • Varan måste vara likvärdig: samma modell, färg, storlek, prestanda.
  • Varan måste finnas i lager hos konkurrenten när vi kontrollerar priset.
  • Vi matchar det totala priset – alltså varan inklusive frakt.
  • Konkurrentens pris måste vara tillgängligt i minst 24 timmar.

Prisgarantin gäller 14 dagar från inköpsdatum.


För att åberopa prisgarantin vänligen sänd ett mail till kundtjanst@harald-nyborg.se

Skriv vilken produkt det gäller, antal, postnummer som varan ska skickas till samt länk till konkurrenten.

 

- Prisgarantin gäller ej våra egna kampanjer på harald-nyborg.se, varor som levereras direkt från leverantör, beställningsvaror, öppningserbjudanden, utförsäljningar, mängdrabatter (t.ex. "ta 3 betala för 2"), medlems- och klubberbjudanden, offerter utställda till specifika personer eller företag, samt erbjudanden under Black Friday och Cyber Monday. 


Force majeure


Skulle det inträffa en händelse som är utanför vår kontroll så befrias vi från att fullfölja vårt avtal. Exempel på detta är åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, strejk, lockout, blockad, översvämning, brand, sabotage, importförbud, driftsstörningar, naturkatastrofer eller olyckshändelse av större omfattning. Detta gäller även omständigheter som varit okända för oss när ett avtal ingåtts.

Även myndighetsbeslut som påverkar marknaden negativt, t.ex. försäljningsförbud, en onormal nedgång i marknaden eller beslut om varningstexter m.m. omfattas av force majeure. Force majeure gäller även om ovannämnda faktorer påverkar våra juridiska ombud eller underleverantörer.