Köpvillkor

Vi vet att det är tidskrävande att läsa köpvillkor, och vi har just därför skapat en kortversion med de allra viktigaste punkterna.

Vill du läsa våra fullständiga köpvillkor så kommer dom längre ner. Får du inte svar på det du undrar? Kontakta vår kundtjänst
 

- Vi levererar endast inom Sverige.

Svenskt mobilnummer måste uppges för att beställningen ska kunna levereras.

- Normal leveranstid för varor som vi har på lager är 2-5 arbetsdagar.

Det kan vid enstaka tillfällen ta några dagar extra under stora kampanjer, rea, samt under högsäsong: Maj-Augusti samt November-December.

- Vi känner oss så säkra på att våra priser är billigast på marknaden att vi lämnar prisgaranti.

Skulle du mot förmodan hitta samma produkt (varumärke, modell etc.), får du köpa produkten ännu billigare hos oss.

- Du har 30 dagars öppet köp och returrätt.

Vid leverans med DHL servicepoint och MTD sänds retursedel ut tillsammans med din leveransbekräftelse på mejl. Vid hemleverans vänligen kontakta vår kundtjänst för att få retursedel.

- Kom ihåg att hämta ditt paket inom 14 dagar!

För outlösta paket som returneras till oss debiterar vi dig från 200 kr. Om du ångrar köpet, hämta ut din beställning och returnera den till oss med din retursedel, så slipper du extrakostnader.

- 2 års garanti gäller om inget annat uppges.

Vi strävar efter att du som kund ska känna dig trygg när du handlar hos oss och erbjuder dig därför bra garantivillkor.

Här kommer den kompletta versionen av våra köpvillkor:

Detta avtal är reglerat av den nedanstående standarden i köpvillkor för konsumentköp av varor över internet. Köpvillkoren är utarbetade efter Konsumentköplagen (1990:932), Distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59) samt Personuppgiftslagen (SFS 1998:204) på samtliga köp hos KB Harald Nyborg.

Du som konsument sluter ett köpeavtal med KB Harald Nyborg

Kontaktadress: Marknadsvägen 10, 24642 Löddeköpinge

E-post: kundtjanst@harald-nyborg.se

Organisationsnummer: 969663-2604 

När du lägger en beställning på harald-nyborg.se eller handlar i vår fysiska butik godkänner dessa köpvillkor.

Vid mottagen beställning skickas automatiskt en orderbekräftelse till din e-postadress som du angivit.

Vi reserverar oss för slutförsäljning, samt eventuella bild- och skrivfel i vår webbshop, kataloger eller annat marknadsföringsmaterial. Detta kan t.ex. vara fel i produktbeskrivning eller på tekniska specifikationer, felaktiga priser eller felaktig information angående lagerstatus på en produkt.

Om felaktigheter i pris och leveranser eller andra omständigheter skulle infinna sig så förbehåller sig Harald Nyborg rätten att ändra detta i efterhand. Skulle något av detta ske kommer du att kontaktas och ges möjlighet att annullera din order eller få erbjudande om att invänta t.ex. en längre leveranstid vid slutförsäljning.

Vi ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande. Handlar du som företrädare för ett företag ska du ha behörighet att ingå avtal för det företag du representerar.

Vi förbehåller oss rätten att neka beställningar avsedda för vidare försäljning till tredje part, vid upptäckt av eventuella falska beställningar eller andra bedrägeriförsök kommer ärendet att polisanmälas.

Betalning
Privatperson & företag

Du väljer enkelt i kassan om du önskar betala som privatperson eller företag.

Tillsammans med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, erbjuder vi följande betalningsalternativ där betalningen görs direkt till Klarna:

- Privatpersoner erbjuds faktura med 14 dagars betalningstid. Betalningstid är 14 dagar från avsändandet av varorna. Villkoren för betala inom 14 dagar finner du här.

- Företag erbjuds faktura med 30 dagars betalningstid, det går även bra att betala med kort.

- Konto: Klarna Konto är en kontokredit som tillhandahålls av Klarna och som ger kredittagaren möjlighet att delbetala sina köp månadsvis med minst 1/24 (minimum 50 SEK) av totala utnyttjade kreditbeloppet eller i enlighet med de i kassan godkända villkoren. För mer information om Klarna Konto inklusive allmänna villkor och Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation finner du här.

- Betala Direkt: Automatisk dragning från ditt bankkonto: baseras på autogiro och ditt konto debiteras ca två bankdagar efter köpet genomförts eller att varan skickats. Villkoren för användande av autogiro finner du här.

- Banköverföring: Ditt konto debiteras omedelbart efter att beställningen har lagts.

Du hittar mer information om Klarna här och kan läsa deras användarvillkor här.

För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. Vi rekommenderar dig att läsa vår sekretesspolicy.

Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas sekretesspolicy.

Faktura

Betalning mot Klarna faktura med 14 dagars betaltid.

Ingen fakturaavgift tillkommer. Fakturan skickas via mejl i samband med att ordern skickas från vårt lager.

För att kunna betala mot faktura behöver beställningen skickas till din folkbokförda adress och du behöver uppge korrekta, fullständiga personuppgifter.

Vid försenad betalning tillkommer påminnelseavgift 60 kr samt dröjsmålsränta.

Vid utebliven betalning går ärendet vidare till Klarnas inkassobolag Segoria och lagstadgade inkassoavgifter tillkommer.

 

Delbetala/konto

Du kan delbetala din faktura via Klarna konto.

Delbetala från 1/24 av orderbeloppet, dock minst 50 kr i månaden.

Du kan när som helst betala av hela den kvarvarande skulden.

Då avslutas automatiskt ditt konto hos Klarna. Fullständiga villkor hittar du hos Klarna.

 

Direktbetalning

Med Klarna Direkt betalar du enkelt direkt i kassan med mobilt bank-ID.

Pengarna dras 1-2 dagar efter att vi skickat dina varor.

Aktivera tjänsten genom att logga in hos klarna.se och registrera ditt konto.

 

Kortbetalning

Säker kortbetalning med VISA och Mastercard/Eurocard samt American Express.

Inga kortavgifter tillkommer.

Inga kortuppgifter lagras hos oss, de sparas hos vår samarbetspartner Klarna.

Kortbetalningar som hanteras av Klarna är PCI-DSS certifierade.

Betala i butik:

I vår butik i Löddeköpinge kan du betala med kort eller kontanter.

Vi accepterar de vanligt förekommande kortalternativen, dock inte American Express eller Dankort.

Leverans

Harald Nyborg skickar endast till adresser inom Sverige. Tänk på att ange en korrekt gatuadress. Beställningar med boxadress som angiven leveransadress kan inte hanteras.
Harald Nyborg levererar inte till öar som saknar broförbindelse, Gotland undantag.

För privatpersoner sker avisering via SMS. Tänk därför på att ange ett svenskt mobilnummer när du lägger din beställning.
Vi har en normal leveranstid på 2-5 arbetsdagar, leverans sker på vardagar: mån-fre med undantag för leverans med MTD som levererar även under lördagar. Under högsäsong (Maj-Augusti samt November-December) har vi högt tryck på vårt lager och leveranstider längre än 5 arbetsdagar kan därför förekomma.
Avvikelser kan ske vid leverans till glesbygd.

Tänk på att för att hämta ut din försändelse behöver du din legitimation och det nummer/sändningsnr som du hittar i sms- eller e-postaviseringen. Du måste alltid kunna visa legitimation vid uthämtning av paket. Det är endast personen vars namn står på paketet som får hämta ut det hos ombudet. (bud måste visa bådas legitimation).

Hämta i butik

Du kan välja att hämta din beställning i vår butik på Center syd i Löddeköpinge. Detta alternativ väljer du själv i kassan.

Invänta sedan leveransbekräftelse via e-post som bekräftar att din beställning är klar att hämtas.

Medtag ordernummer och giltig legitimation. Bud visar bådas leg.

Din order ligger kvar i 5 arbestsdagar innan den går i retur.

 

MTD- Early bird

Icke skrymmande paket upp till 5 kg kan levereras med Early bird.

Din order levereras till din brevlåda med tidningsbudet före kl 07.00 på morgonen.

Leveransdagar är måndag-lördag endast för leverans med Early bird. Om paketet är för stort för din brevlåda hängs det i en påse på dörren/brevlådan.

Du får ett SMS av Early bird när de mottagit paketet ifrån oss, och ett SMS när paketet levererats till dig.

*Observera att du som mottagare är ansvarig för paket från och med att chauffören har lämnat det i brevlådan eller utanför din dörr.

Skulle du vilja byta från Early bird till DHL service point? Vänligen kontakta vår kundtjänst snarast!

 

DHL Service point

Icke skrymmande paket upp till 20 kg levereras genom DHL Service Point.

Kund får en SMS avisering när order finns att hämta hos ombud.

Paketen hämtas hos det närmsta DHL-ombud som automatiskt tilldelas genom din angivna leveransadress.

För att utlämning av paket ska ske måste mottagaren styrka sin identitet genom uppvisande av legitimation. Bud visar bådas leg.

 

DHL Home delivery

Paket där en eller flera produkter väger över 20 kg levereras med DHL Home Delivery.

Privatperson får en SMS avisering från DHL där de skall boka dag då de kan vara hemma och mottaga sin order, detta får dessvärre ej företagskund.

Leverans sker under dagtid vardagar och kund aviseras ej innan utleverans.

För att utlämning av paket ska ske måste mottagaren styrka sin identitet genom uppvisande av legitimation.

Bud måste uppvisa sin och mottagarens legitimation.

Godset levereras så nära DHL kommer din dörr/port.

Upp- eller inbärning ingår inte i frakten och kan inte köpas till extra.

 

Företag

Vi använder oss av DHL företagspaket som levererar till den leveransadress som angivits vid beställningen.

 

Spåra ditt paket

När din order skickas från vårt lager får du en leveransbekräftelse till din e-post. I leveransbekräftelsen finns en spårningslänk som du kan klicka på för att spåra din försändelse.
Om du inte fått någon avisering om att paketet kommit fram, men ser via spårningslänken att paketet kommit till ombudet, går det bra att hämta ut paketet med kolli-id/spårningsnummer samt giltig legitimation.

Fraktkostnad

Våra fraktkostnader är viktbaserade och räknas automatiskt ut när du lägger varor i varukorgen. På varor som är större, tyngre och otympligare att skicka tillkommer skrymmetillägg. Om en vara är skrymmande, står det angivet på produktens information. För att få reda på vad din fraktkostnad blir kan du enkelt lägga till de varor du önskar i varukorgen, trycka på ”kassa” och du kan då se den totala fraktkostnaden.

Privatperson:

   

Företag:

 

0-1 kg

49 kr

 

0-1 kg

99 kr

1-10 kg

69 kr

 

10-20 kg

199 kr

10-20 kg

99 kr

 

20-35 kg

299 kr

20-35 kg

199 kr

 

35-60 kg

399 kr

35-50 kg

299 kr

 

60 kg +

499 kr

50-60 kg

399 kr

     

60 kg + 

499 kr

     

*Skrymmandetillägg kan tillkomma. Fraktkostnaden som visas i varukorgen är den verkliga fraktkostnaden.

Outlöst paket

För outlösta eller ej mottagna paket/gods debiteras du för våra omkostnader, f.n. 200 kr inkl. moms om inget annat är överenskommet med vår kundtjänst.

 

Transportskada
DHL service point


Synliga skador på paketet ska anmälas direkt hos DHL-ombudet. Kontakta sedan vår kundtjänst för att anmäla skadorna och få hjälp vidare. Dolda transportskador måste anmälas till vår kundtjänst snarast möjligt (inom 7 dagar) för vidare hantering. Synliga skador på emballaget ska dokumenteras genom ett foto innan paketet öppnas.

DHL Home Delivery samt DHL paket/stycke/pall

Synliga skador ska anmälas genast vid godsets mottagande och antecknas i transportdokumentet eller i annan handling. Anteckningen ska bestyrkas av DHL:s chaufför och du ska erhålla ett skadenummer. Kontakta sedan vår kundtjänst och uppge skadenumret för att anmäla skadorna och få hjälp vidare. Dolda transportskador måste anmälas till vår kundtjänst snarast möjligt (inom 7 dagar) för vidare hantering. Synliga skador på emballaget ska dokumenteras genom ett foto innan godset öppnas.

Ångerrätt & öppet köp
Ångerrätt (vid köp på www.harald-nyborg.se)

Du har full retur- och bytesrätt inom 30 dagar från att du mottagit din order. Du har då rätt att öppna förpackningen och kontrollera att varan fungerar. Ångrar du köpet ska produkten returneras i samma skick som du fick den i, d.v.s. för att utnyttja ångerrätten ska produkten vara i oförändrat skick, i originalförpackning och varan ska ej vara förstörd eller skadad. Varan ska vara komplett, vilket innebär att alla tillbehör ska medfölja såsom bruksanvisning m.m. Om varan är skadad eller inte komplett kan Harald Nyborg komma att välja att inte acceptera returen, alternativt göra avdrag för en del av varans värde när du blir återbetalad.

Ångerrätten gäller inte hygienartiklar, ljud- och bildupptagningar om förseglingen/plomberingen brutits. Vid hantering av reklamationer tillämpas distans och hemförsäljningslagen.

Returformulär och retursedel finns bifigat i ditt leveransmejl om du gjort en beställning med leveransätt DHL service point eller MTD.

Har du fått en hemleverans vänligen ta kontakt med vår kundtjänst för att få returformulären du behöver.

Återbetalningen för dina produkter sker inom 14 arbetsdagar efter vi har mottagit ditt paket om du som konsument ångrar ditt köp. Du står själv för frakten som du godkände när beställningen lades. Denna justeras i efterhand på din betalning.

*Vid retur av växthus med fri frakt tillkommer en returkostnad som du som kund står för.

Harald Nyborg löser inte ut paket som inte skickas med korrekta retursedlar eller returneras med postförskott eller efterkrav. Skickas returen in på annat sätt än med våra retursedlar ersätter Harald Nyborg inte eventuella fraktkostnader som uppstår.


Ångrar du ditt köp och har nära till vår butik i Löddeköpinge kan en vara som beställts via vår webbshop returneras i vår butik. Det du behöver ha med dig är varan, din orderbekräftelse eller följesedel. Observera att inga pengar återbetalas i butik utan detta justeras i efterhand på din betalning.


För företag som handlar via webbshopen gäller inte ångerrätt eller öppet köp. Här tillämpas köplagen.

Garanti

Vi strävar efter att du som kund skall känna dig trygg när du handlar hos oss och erbjuder dig därför bra garantivillkor.
Harald Nyborg lämnar i regel 2 års garanti om inget annat framgår av garantibevis eller liknande. Garantin gäller samtliga varor köpta av konsument med några få undantag. Garantin ska inte förväxlas med reklamationsrätten.
Relevant inköpsbevis; kvitto, faktura, följesedel e.d. måste medfölja reklamationen för att garantin skall kunna åberopas. Garantin påverkar inte dina rättigheter enligt lag.
Under garantitiden som gäller från ursprungligt inköpsdatum förbehåller sig Harald Nyborg rätten att reparera eller byta ut varan. Slitage, felaktig användning, förbrukningsmaterial (borr, kapskivor, batterier e.d.) täcks inte av garantin.
Garantin gäller inte vid olyckshändelse, vanvård, överspänning/åska, onormal användning eller om du låtit bli att följa skötsel- och serviceanvisningar. Garantin gäller heller inte heller på byggsatser eller förbrukningsartiklar såsom borr, kapskivor, batterier (även laddningsbara) e.d.
Garantin gäller heller inte om skador uppkommit p.g.a. att produkten inte har förvarats enligt rekommendation eller efter de föreskrifter som angivits med produkten.

För företagskunder lämnar vi 1 års garanti.

Vid ev. garantiärende kontaktar ni enklast vår kundtjänst via kontaktformuläret eller på kundtjanst@harald-nyborg.se för mer information om returförfarande.

Reklamation 
Reklamation vid köp på www.harald-nyborg.se

Harald Nyborg tillämpar konsumentköplagen. Denna ger dig en lagstadgad reklamationsrätt på 3 år. Förutsättningarna är dock att ni som kund måste styrka att felet fanns vid inköpstillfället, och att det inte beror på slitage. I detta fall står vi för kostnaderna i samband med returfrakt och reparation, annars står du som konsument för kostnaderna. Harald Nyborg påtar sig inget ansvar för produkter som använts på felaktigt sätt eller i strid med bruksanvisningen. Anser du att du fått en felaktig vara, måste du informera oss inom två månader från det att du upptäckt felet. Boka inte hantverkare förrän ni har tagit emot och kontrollerat att rätt artiklar har levererats samt att inga skador har uppstått under leveransen.

Reklamation butik

Vid reklamation på en vara inhandlad i någon av våra stängda butiker vänligen mejla kundtjanst@harald-nyborg.se med följande: en bild på ert kvitto, bild på felet (om synligt) & en detaljerad förklaring om felet.

Produkter inköpta i butik eller webbshop kan också reklameras på plats i butiken i Löddeköpinge. Det du behöver ha med dig är varan, kvitto, orderbekräftelse eller följesedel.
Har du handlat via vår webbshop återbetalas inga pengar i butik utan detta justeras i efterhand på din betalning.

Harald Nyborg löser inte ut paket som inte skickas med korrekta retursedlar eller returneras med postförskott eller efterkrav. Skickas reklamationer in på annat sätt än med våra retursedlar ersätter Harald Nyborg inte eventuella fraktkostnader som uppstår. 


Vid eventuell tvist följer vi rekommendationer från Allmänna Reklamationsnämnden eller European Comission Online Dispute Resolution (EU ODR).
www.arn.se
Allmänna Reklamationsnämnden,
Box 174
101 23 Stockholm

EU ODR: http://ec.europa.eu/odr

Konsumentköplagen gäller ej företagskunder. Där tillämpar vi köplagen. Som näringsidkare har du inte rätt att åberopa reklamation efter garantitiden.

Prisgaranti- Kolla oss först!

Vi vill att du som kund skall känna dig trygg med dina köp hos oss. Vi känner oss så säkra på att våra priser är billigast på marknaden att vi lämnar prisgaranti. Skulle du mot förmodan hitta samma produkt någon annanstans får du köpa produkten ännu billigare hos oss.

Prisgarantin gäller när det handlar om exakt samma erbjudande och vara/varor. Butiken du jämför med måste vara ett svenskregistrerat bolag och varan måste finnas i lager. Prisgarantin gäller 14 dagar från inköpsdatum mot uppvisande av kvitto eller andra kontrollerbara uppgifter som t.ex. annons.

 

Prisgarantin gäller ej våra egna kampanjer på harald-nyborg.se, beställningsvaror, öppningserbjudanden, utförsäljningar samt erbjudanden under Black Friday och Cyber Monday. Vänligen kontakta vår kundtjänst för att få hjälp med prisgarantin.

Force majeure

Skulle det inträffa en händelse som är utanför vår kontroll så befrias vi från att fullfölja vårt avtal. Exempel på detta är åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, strejk, lockout, blockad, översvämning, brand, sabotage, importförbud, driftsstörningar, naturkatastrofer eller olyckshändelse av större omfattning. Detta gäller även omständigheter som varit okända för oss när ett avtal ingåtts.

Även myndighetsbeslut som påverkar marknaden negativt, t.ex. försäljningsförbud, en onormal nedgång i marknaden eller beslut om varningstexter m.m. omfattas av force majeure. Force majeure gäller även om ovannämnda faktorer påverkar våra juridiska ombud eller underleverantörer.

Producentansvar

För att du som kund skall kunna återlämna uttjänta elektroniska produkter på din miljöstation är Harald Nyborg ansluten till EL-Kretsen och FTI (Repa). El-Kretsen är näringslivets servicebolag för insamling och återvinning av elektriska och elektroniska produkter. El-Kretsen ägs av 20 branschorganisationer. Verksamheten finansieras genom avgifter från dess medlemmar. Vi betalar avgifter som bestäms av vår försäljning (volym och typ av produkt).

Miljö & hållbarhet

Hjälp oss att värna om miljön nästa gång du handlar. Genom att minska användandet av plastkassar kan vi bidra till en bättre miljö för både människor och djur. Plastpåsar skräpar ner och bryts inte ner av naturen. Produktionen av plast förorenar den luft som vi alla andas in.

Hjälp oss att vara rädda om miljön och undvik plastpåsen när du handlar. Använd istället en återvinningsbar påse som kan användas flera gånger. Som alternativ erbjuder vi på Harald Nyborg bärkassar i bomull som är återvinningsbar och kan användas om och om igen. Fråga efter dessa i kassan när du betalar.