Vanliga frågor

- Beställning

 

 - Betalning

 

- Frakt & leverans

 

- Garanti

 

- Retur & reklamation

 

- Övrigt

Vanliga frågor -FAQ

Jag vill lägga till en produkt / ta bort, makulera min order, hur gör jag?
Kontakta kundtjänst snarast. Gärna via chatt. Har hantering av din order påbörjats kan ändring/makulering inte göras. Har du direktbetalt med kort eller swish kan vi endast ta bort produkter från din order.

 

Jag har inte fått någon orderbekräftelse?
Orderbekräftelsen skickas ut till din e-post så snart din order inkommit till oss. Har du inte fått någon beror det oftast på att du uppgett fel e-post eller att den hamnat i skräpposten.

 

Jag har uppgett fel uppgifter, vad gör jag?
Du kan skicka in ett mejl till kundtjanst@harald-nyborg.se med de korrekta uppgifterna så hjälper vi dig.

 

Kan jag handla som företag/organisation?
Ja, lika enkelt som privatperson, du väljer företag i kassan.

Hur kan jag betala när jag handlar?
Vi erbjuder fakturabetalning, delbetalning eller direktbetalning via kort, bank eller swish via vår samarbetspartner Klarna.


Kan jag betala med faktura?
Ja, vi erbjuder 30 dagars fakturabetalning kopplat till personnummer via vår samarbetspartner Klarna.

Prövningen sker via Klarna som kräver att du är myndig, har en fast inkomst och är folkbokförd i Sverige.

 

Jag har fått faktura men inte min beställning?
Fakturan skickas ut samma dag som din order skickas från vårt lager. Ordern är således på väg till dig och leverans beräknas ske inom 2-5 arbetsdagar.


När dras summan från mitt kort/konto?
Beloppet ligger reserverat tills din order skickas ifrån vårt lager.


Jag vill ändra betalsätt, går det?
Vi har tyvärr inte möjlighet att ändra ett redan valt betalsätt. Du kan däremot ta kontakt direkt med klarna i ärendet.

Hur lång är leveranstiden?

Beställningar från harald-nyborg.se skickas normalt inom 2-5 arbetsdagar för webblager & 4-7 arbetsdagar för centrallager.

Det kan vid enstaka tillfällen ta några dagar extra under stora kampanjer, rea, samt under högsäsong: april–augusti samt oktober–december.

 

Hur skickas mitt paket?

Det beror på vad du beställt och hur mycket totalvikten på din beställning ligger på.

Icke skrymmande paket upp till 20 kg levereras genom DHL Service Point eller MTD- Early bird.

-Via DHL hämtas paketet hos ditt närmsta DHL-ombud som automatiskt tilldelas när du uppger din leveransadress.

-Hanteras ditt paket av MTD kommer det att levereras till din brevlåda.

-Paket där en eller flera produkter väger över 20 kg eller är större än 150 x 50 x 50 cm levereras det med DHL Home Delivery. De levererar så nära de kommer fram till kundens port eller grind. Inbärning ingår inte och kan inte köpas till extra.

Företagsorders levereras till den leveransadress du angett vid beställningen. 

 

Vad blir fraktkostnaden?

Våra fraktkostnader är vikt- och volymbaserade och räknas automatiskt ut när du lägger varor i varukorgen. På varor som är större, tyngre och otympligare att skicka tillkommer skrymmetillägg.

Om en vara är skrymmande, står det angivet på produktens information. För att få reda på vad din fraktkostnad blir kan du enkelt lägga till de varor du önskar i varukorgen, trycka på ”kassa” och du kan då se den totala fraktkostnaden.

 

Varför har jag inte fått någon avisering?

En avisering skickas via SMS till det mobilnummer som du angav när du lade din order. Har du inte fått ett SMS kan du istället spåra ditt paket genom att klicka på spårningslänken du fick i mejlet när din order lämnade vårt lager. Hittar du inte det, kontakta kundtjänst för att få ditt kollinummer.

 

Kan jag byta till ett annat ombud?

Ditt paket skickas till ditt närmaste DHL-ombud. Ombudet tilldelas automatiskt genom den leveransadress du anger vid beställning. Det är därför viktigt att du kontrollerar att adressen stämmer innan du slutför ditt köp.

Skulle du vilja ändra ombud vänligen kontakta vår kundtjänst snarast, när din order lämnat vårt lager har vi inte längre någon möjlighet att byta ombud utan extra kostnad. Önskar man byta ombud när beställningen lämnat vårt lager tillkommer en avgift för om styrning på 215 kr från DHL.

 

Får jag mitt paket hemlevererat?

Paket över 20 kg och större än 150 x 50 x 50 cm (skrymmande) skickas med DHL som levererar så nära de kommer till din dörr eller port. Inbärning ingår inte och kan inte köpas till extra.

 

Får jag bärhjälp vid beställning av större varor?

Transportbolaget levererar så nära de kommer till din dörr eller port och du får själv ombesörja att få det inburet. Det går inte heller att köpa till som extra tilläggstjänst.

 

Kan jag få min order levererad till en annan adress?

Om du väljer att betala din order direkt kan du få ordern levererad till en annan adress än den du är folkbokförd på. Du ändrar själv adressen i adressfältet innan du slutför ditt köp. Väljer du att betala via faktura eller delbetalning kan vi av säkerhetsskäl endast leverera till den adress du är folkbokförd på. Vi kan inte ändra i genomförda orders. Har vårt lager redan börjat hantera din order kan ändringar inte göras. Tänk på att vi inte levererar till öar som saknar broförbindelse, Gotland undantag.

 

Jag är inte hemma under dagtid?

DHL levererar endast under dagtid på vardagar. Har du inte möjlighet att vara hemma vid angiven tid kontaktar du DHL för att komma överens om en ny tid. Kontakta dem för mer information 0771 345 345.

 

Kan någon annan hämta ut/ta emot min beställning?

Ja, budet eller den som tar emot ditt gods måste kunna visa upp sin egen samt mottagarens legitimation.

 

Skickar ni utanför Sverige?

Nej, vi skickar endast inom Sveriges gränser.

 

Produkten var transportskadad, vad gör jag?

Kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig. Har du mottagit ett skadenummer från chauffören vänligen skicka detta samt en bild på skadan till kundtjanst@harald-nyborg.se.

 

När kommer mitt växthus?

Våra växthus skickas direkt från leverantören och har en leveranstid på ca 3-4 veckor.

Hur lång garanti har jag?

Harald Nyborg lämnar i regel 2 års garanti om inget annat framgår av garantibevis eller liknande. Garantin gäller samtliga varor köpta av konsument med några få undantag, se våra köpvillkor för mer information. För företagskunder lämnar vi 1 års garanti.

Hur många dagars öppet köp har jag?
30 dagar från det att du mottagit din order eller köpt i butik. Du har då rätt att öppna förpackningen och kontrollera att varan fungerar. Ångrar du köpet ska produkten returneras i samma skick som du fick den i. Giltigt köp bevis ska visas upp (kvitto). För företagskunder gäller öppet köp på obruten förpackning i 14 dagar från fakturadatum. För fullständig information om ångerrätt och öppet köp, se våra köpvillkor.

 

Jag har fått fel vara, vad gör jag? 
Kontakta vår kundtjänst, skicka in en bild på den felaktiga varan tillsammans med ditt ordernummer. Så hjälper kundtjänst dig att få rätt vara. 

 

Hur reklamerar jag en produkt?
Kontakta vår kundtjänst för reklamation.  Tänk på att Harald Nyborg inte löser ut paket som inte skickas med korrekta retursedlar eller returneras med postförskott eller efterkrav. Skickas reklamationer in på annat sätt än med våra retursedlar ersätter Harald Nyborg inte eventuella fraktkostnader som uppstår.

Om din vara behöver skickas på reparation så är förväntad reparationstid minst 3 veckor där Harald Nyborg förbehåller sig rätten att det kan ta längre tid. I de fall där reparationer inte utförs och produkten önskas i retur tas det ut en kostnad av 250 kr inkl. moms. Om det angivna felet inte kan lokaliseras, förbehåller sig Harald Nyborg rätten att utkräva en kostnad för undersökningen av produkten vilket uppgår till 250 kr inkl. moms.


Hur gör jag för att returnera min order?
Kontakta vår kundtjänst så får du ett returformulär utskickat. Harald Nyborg löser inte ut paket som inte skickats med korrekta retursedlar eller returneras med postförskott eller efterkrav och vi ersätter inte eventuella fraktkostnader som uppstår p.g.a. detta. För växthus med fri frakt tillkommer en returfrakt på 499kr.

 

Måste jag betala något när jag ångrat mitt köp?
När du ångrar ditt köp betalar du för returfrakten som är densamma som frakten du godkände när du lade din beställning.

Vid retur av växthus eller med fri frakt tillkommer en returfrakt på 499kr.



När blir jag återbetalad för produkten jag skickat tillbaka?
Återbetalning för dina produkter sker inom 14 dagar från det att vi mottagit din retur.

 

Jag hämtade inte ut mitt paket men måste nu betala, varför?
För outlösta eller ej mottagna paket/gods debiteras du för våra omkostnader, f.n. 200 kr inkl. moms om inget annat är överenskommet med vår kundtjänst.

Jag har handlat i butik & har inget kvitto kvar, kan jag få en kopia?

-Nej ditt kvitto är en värdehandling som bör förvaras säkert. Av säkerhetsskäl kan vi inte ta fram kvitton.