Vanliga frågor |
- Beställning
- Betalning
- Frakt & leverans
- Garanti
- Retur & reklamation
- Övrigt
Vanliga frågor -FAQ
Jag vill lägga till en produkt / ta bort, makulera min order, hur gör jag?
Vi vet att du vill ha din order så snabbt som möjligt och därför hanteras den av vårt lager omgående.
Av den anledningen kan vi tyvärr inte avbryta eller göra ändringar.
Om något blev fel vid beställning, kan du givetvis skicka tillbaka den till oss. Mer information kring returer hittar du här >
Jag har inte fått någon orderbekräftelse?
Orderbekräftelsen skickas ut till din e-post så snart din order inkommit till oss. Har du inte fått någon beror det oftast på att du uppgett fel e-post eller att den hamnat i skräpposten
Kan jag handla som företag/organisation?
Ja, lika enkelt som privatperson, du väljer företag i kassan.
Hur kan jag betala när jag handlar?
Vi erbjuder fakturabetalning, delbetalning eller direktbetalning via kort, bank eller swish via vår samarbetspartner Klarna.
Kan jag betala med faktura?
Ja, vi erbjuder 30 dagars fakturabetalning kopplat till personnummer via vår samarbetspartner Klarna.
Prövningen sker via Klarna som kräver att du är myndig, har en fast inkomst och är folkbokförd i Sverige.
Jag har fått faktura men inte min beställning?
Fakturan skickas ut samma dag som din order skickas från vårt lager. Ordern är således på väg till dig och leverans beräknas ske inom 2-5 arbetsdagar.
När dras summan från mitt kort/konto?
Beloppet ligger reserverat tills din order skickas ifrån vårt lager.
Jag vill ändra betalsätt, går det?
Vi har tyvärr inte möjlighet att ändra ett redan valt betalsätt. Du kan däremot ta kontakt direkt med klarna i ärendet.
Hur lång är leveranstiden?
Beställningar från harald-nyborg.se skickas normalt inom 1-3 arbetsdagar.
Det kan vid enstaka tillfällen ta några dagar extra under stora kampanjer, rea, samt under högsäsong: april–augusti samt oktober–december.
Hur skickas mitt paket?
Din beställning skickas med Postnord, vilket fraktsätt beror på vad du beställt och hur mycket totalvikten på din beställning ligger på.
Vad blir fraktkostnaden?
Våra fraktkostnader är vikt- och volymbaserade och räknas automatiskt ut när du lägger varor i varukorgen. På varor som är större, tyngre och otympligare att skicka tillkommer skrymmetillägg.
För att få reda på vad din fraktkostnad blir kan du enkelt lägga till de varor du önskar i varukorgen, trycka på ”kassa” och du kan då se den totala fraktkostnaden.
Varför har jag inte fått någon avisering?
En avisering skickas via SMS till det mobilnummer som du angav när du lade din order.
Du kan också spåra ditt paket i Postnord appen eller här via postnords hemsida >
Kan jag byta till ett annat ombud?
Du väljer själv ombud i kassan.
Gör du inget val skickas paketet till det ombud som ligger nära din adress.
Får jag bärhjälp vid beställning av större varor?
Transportbolaget levererar så nära de kommer till din dörr eller port och du får själv ombesörja att få det inburet. Det går inte heller att köpa till som extra tilläggstjänst.
Kan jag få min order levererad till en annan adress?
Om du väljer att betala din order direkt kan du få ordern levererad till en annan adress än den du är folkbokförd på. Du ändrar själv adressen i adressfältet innan du slutför ditt köp. Väljer du att betala via faktura eller delbetalning kan vi av säkerhetsskäl endast leverera till den adress du är folkbokförd på. Vi kan inte ändra i genomförda orders. Har vårt lager redan börjat hantera din order kan ändringar inte göras. Tänk på att vi inte levererar till öar som saknar broförbindelse, Gotland undantag.
Jag är inte hemma under dagtid?
Postnord levererar helgfri vardag under dagtid (08-17) och på vissa orter kan leverans även ske på kvällstid (17-21). Du ser valet i kassan om du kan boka kvällstid.
Kan någon annan hämta ut/ta emot min beställning?
Ja, budet eller den som tar emot ditt gods måste kunna visa upp sin egen samt mottagarens legitimation.
Skickar ni utanför Sverige?
Nej, vi skickar endast inom Sveriges gränser.
Produkten var transportskadad, vad gör jag?
Kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig. Har du mottagit ett skadenummer från chauffören vänligen skicka detta samt en bild på skadan till kundtjanst@harald-nyborg.se.
När kommer mitt växthus?
Våra växthus skickas direkt från leverantören och har en leveranstid på ca 3-4 veckor.
Hur lång garanti har jag?
Harald Nyborg lämnar i regel 2 års garanti om inget annat framgår av garantibevis eller liknande. Garantin gäller samtliga varor köpta av konsument med några få undantag, se våra köpvillkor för mer information. För företagskunder lämnar vi 1 års garanti.
Hur många dagars öppet köp har jag?
30 dagar från det att du mottagit din order eller köpt i butik.
Du har då rätt att öppna förpackningen och kontrollera att varan fungerar.
Ångrar du köpet ska produkten returneras i samma skick som du fick den i.
Giltigt köp bevis ska visas upp (kvitto).
För företagskunder gäller öppet köp på obruten förpackning i 14 dagar från fakturadatum.
För fullständig information om ångerrätt och öppet köp, se våra köpvillkor.
Jag har fått fel vara, vad gör jag?
Kontakta vår kundtjänst, skicka in en bild på den felaktiga varan tillsammans med ditt ordernummer, så hjälper kundtjänst dig vidare.
Hur reklamerar jag en produkt?
Kontakta vår kundtjänst för reklamation.
Tänk på att Harald Nyborg inte löser ut paket som inte skickas med korrekta retursedlar eller returneras med postförskott eller efterkrav.
Skickas reklamationer in på annat sätt än med våra retursedlar ersätter Harald Nyborg inte eventuella fraktkostnader som uppstår.
Om din vara behöver skickas på reparation så är förväntad reparationstid minst 3 veckor där Harald Nyborg förbehåller sig rätten att det kan ta längre tid.
I de fall där reparationer inte utförs och produkten önskas i retur tas det ut en kostnad av 250 kr inkl. moms.
Om det angivna felet inte kan lokaliseras, förbehåller sig Harald Nyborg rätten att utkräva en kostnad för undersökningen av produkten vilket uppgår till 250 kr inkl. moms.
Hur gör jag för att returnera min order?
Med leveranssätt postnord ombud kan du skapa din retur här >
Vid hemleverans vänligen kontakta vår kundtjänst för att få retursedel.
Du kan även använda Konsumentverkets standardiserade ångerblankett, den hittar du HÄR.
Harald Nyborg löser inte ut paket som inte skickats med korrekta retursedlar eller returneras med postförskott eller efterkrav och vi ersätter inte eventuella fraktkostnader som uppstår p.g.a. detta.
För växthus med fri frakt tillkommer en returfrakt på 499kr.
Måste jag betala något när jag ångrat mitt köp?
När du ångrar ditt köp eller nyttjar öppet köp får du pengarna för varan/varornas värde tillbaka.
Du betalar inget extra för returfrakten.
När din retur återkommit till oss och registrerats utan några anmärkningar kommer du bli återbetald för allt förutom frakten.
Vid retur av växthus med fri frakt tillkommer en returavgift på 499 kr.
När blir jag återbetalad för produkten jag skickat tillbaka?
Återbetalning för dina produkter sker inom 14 dagar från det att vi mottagit din retur.
Jag hämtade inte ut mitt paket men måste nu betala, varför?
För outlösta eller ej mottagna paket/gods debiteras du för våra omkostnader, f.n. 200 kr inkl. moms om inget annat är överenskommet med vår kundtjänst.
Jag har handlat i butik & har inget kvitto kvar, kan jag få en kopia?
-Nej ditt kvitto är en värdehandling som bör förvaras säkert. Av säkerhetsskäl kan vi inte ta fram kvitton.